Terugblik op het tweede Vormingsweekend

23 april 2014 door onze redactie

Van 28 tot en met 30 maart vond in Helvoirt het tweede Vormingsweekend plaats. De weersvooruitzichten waren geweldig en het thema ‘Ga, wees niet bang, en dien’ was veelbelovend. Ilse deelt hoe zij het weekend heeft beleefd.

Op vrijdagavond, na het eten, deden we eerst een spel om in te komen. Daarna kwamen zuster Ruth en broeder Gabriel van Communauté du Chemin Neuf vertellen over het eerste onderdeel van het thema, ‘Ga’. Ruth herinnerde ons eraan hoe belangrijk het is om er op uit te trekken: zo leer je jezelf op een andere manier kennen dan wanneer je op dezelfde plek blijft, misschien wel vooral door de worstelingen die je op je weg tegenkomt. Gabriel gaf ons een aantal tips die helpen om over God te praten zoals de Bijbel lezen, je verdiepen in gebed, je eigen ervaring vertellen in plaats van eindeloze discussies voeren, het geloof voorleven, en humor.

Niet bang zijn
Op zaterdagochtend heeft Jim Schilder over zijn priesterroeping verteld in het kader van ‘wees niet bang’. Roeping is vertrouwen op God en met Hem mee gaan, ook als je niks van Zijn plan snapt. De Kerk is dan ook niet onze Kerk, maar die van Jezus: “Ik ben lid omdat Christus dat wil, lid uit liefde voor Christus”. Hij benadrukte verder het belang van een geloofsleven waarin ruimte is voor God, zodat Hij ons kan verrassen. Een mooie uitdaging voor ons jongeren, omdat het best lastig kan zijn om met regelmaat te blijven bidden en eucharistie te vieren, vooral wanneer je Gods aanwezigheid soms een tijd niet ervaart.



’s Middags was het tijd voor creativiteit en sportiviteit, totaal geen straf natuurlijk met zulk mooi weer! In de avond was er aanbidding, waarin ik echt mocht ervaren dat ik niet altijd in m’n eentje naar God hoef te gaan. Er waren daar zoveel mensen met wie ik samen op reis ben door dit leven, en met deze heel dierbare mensen mocht ik neerknielen bij God.

Mijn antwoord
Zondagochtend was de beurt aan broeder Fer, die een mooie uitspraak deed over carrière maken: “God maakte carrière naar beneden: God werd mens, en als mens werd Hij slaaf”. Jezus kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen. Alleen… in hoeverre wil ik Jezus navolgen in die dienstbaarheid, in hoeverre is mijn leven antwoord op Hem? Als ik geloof dat ik mijn leven van Hem heb gekregen, dan kan mijn leven niets anders dan een antwoord op Hem zijn. Daarnaast is het ook goed om af en toe te rusten. Ook Jezus trok zich terug om alleen te zijn met de Vader. Of zoals een Joods gezegde gaat: “Het werk is niet af, maar ik ben klaar”.
Amanda kwam hierna met een getuigenis, waarin ze haar leven met God zo samenvatte: God als eerste, mijn naasten als tweede, en ik ben gelukkig met de derde plaats. We sloten af met een eucharistieviering, waarna we allemaal weer naar ons eigen huis terugkeerden.

Tijdens het weekend hebben we ook meerdere deelgroepgesprekken gehad en een gesprek met onze eigen begeleid(st)er, een heel goede manier om het thema te bespreken en het toe te passen op ons eigen leven.
Hoewel het weekend in zijn geheel enorm waardevol was, heb ik vooral veel mogen leren in de een-op-een-gesprekken die ik met mensen heb gehad, over dingen als huwelijk, roeping, jongens, bidden, vasten en reizen. Heerlijk dat er tijdens zo’n weekend alle tijd is om even rustig een wandeling met iemand te maken of ergens te gaan zitten en om van elkaar te leren. Ik kijk dan ook heel erg uit naar het volgende weekend, begin mei!